Először a motiváció kérdése került terítékre, mely mint kiderült: Tamás esetében többrétű. Egyrészt mindig is kedvelte az egyedi és igényesen elkészített frizurákat, s arra gondolt, miért is ne alkothatna saját kezűleg. Másrészt, Tamást az elkötelezettség is hajtja előre, hogy valami igazán különleges szolgáltatást nyújthasson a szekszárdiaknak – ugyanis rendkívül fontos számára a közösség, amelyben él.
Na de nézzük is, honnan indult a fiatalember, míg végül a borbélyszék mögé állt.
Tamás hamarosan a harmincadik életévét tölti be, s az idáig vezető úton még a jogi pályafutás lehetősége is fennállt. A Pécsi Református Kollégium elvégzését követően – mivel bevallása szerint rocksztár nem lehetett – a baranyai megyeszékhely jogtudományi karára iratkozott be. Bár végül felsőfokú jogi képzettséget szerzett, mégsem érezte úgy, hogy jogásszá kell válnia ahhoz, hogy kiteljesedjen. Hiszen – mint mondta –, a kreativitás lehetőségével válhat egy munka igazi szívüggyé. És ő amúgy is sokkal lazább figura, mint általában egy jogász.
Persze felmerült a kérdés: hogyan jutott eszébe pont a hajvágás, s azon belül is a borbélyszakma?
– Kiskorom óta foglalkoztatott a frizurám, de mindig azt éreztem, senki sem tudja pontosan úgy elkészíteni, ahogy szeretném – vázolta a kiindulópontot. Így hát jött a kézenfekvő ötlet, hogy saját magának vágja le a haját. Ez sokadjára is olyannyira jól sikerült, hogy a barátai is megkérték erre a szívességre. Tamás oktató videókat nézett, majd nemsokára a Barber Shop Budapest Academy tanulója lett.
– A kézügyességem az elején nem volt az igazi, de törekedtem a maximumra, és így minden mozdulat tökéletesedett az idő folyamán – mesélte. Az ifjú borbély vallja, hogy a szépérzék pusztán az alap, amellett a gyakorlásnak és az önképzésnek is rendkívüli szerepe van a fejlődésben.
– A mai napig igyekszem új kompetenciákat szerezni, figyelem a trendeket és a szakma fortélyait – tette hozzá. Az elhivatottság és az alázat minden megnyilvánulásában tetten érhető, amit az elégedett kuncsafti kör is alátámaszt.
Tamás mind gondolkodásában, mind stílusában egyedinek számít, ami előrevetítette a szolgáltatás profilját. Az ún. barber shopok viszonylag ismeretlenek vidéken; legfőképp a fővárosban és a nagyobb megyeszékhelyeken működnek. Hazánkban is kb. öt-hat éve kezdték meg missziójukat ezek a vállalkozások. Egyediségüket talán a leginkább az határozza meg, hogy a kuncsaftok kizárólag férfiak lehetnek. Annál is inkább, hogy a hajvágás csak egy a szolgáltatások körében – szakálligazítás és borotválás szerepel még a szortimentben. Emellett pedig tradicionálisan olyan közeg fogadja a vendégeket, amelyben a hölgyek bizonyára kevésbé éreznék komfortosan magukat.
Érdemes visszatekinteni a történelembe is, hogy teljesebb képet kapjunk minderről. A mesterség történetének gyökere a középkorig nyúlik vissza, amikor a borbélyok több okból is fogadtak vendégeket. Nem csak hajat, hanem eret is vágtak, amit például a barber cégér jelképez: a piros csík a vért, a kék pedig a szakmát szimbolizálja. Az „érvágás” mellett kisebb műtéteket és foghúzást is vállaltak, ami persze már nem tartozik a modern borbélyok tevékenységébe.
S hogy Tamás miért éppen Szekszárdon nyitott üzletet?
– Jó volt itt felnőni – adta a magától értetődő választ, majd elmondta: sokáig élt Pécsen, végül aztán hazahúzta a szíve. Persze ennél többről van szó. A borbélymester körültekintő volt a vállalkozás beindítása előtt. Felmérte az igényeket, egyeztetett szakmabeliekkel, majd megállapodtak: több borbélyra van szüksége a városnak.
– Aki a minőséget keresi ezen a téren, s persze nyitott a barber shopok által közvetített értékekre, az bizonyára megtalál – vélekedett Tamás. Ezalatt értette azt is, hogy az üzletekben akár társadalmi kérdésekről, vagy kifejezetten a férfiak által kedvelt passziókról is folyhat diskurzus. Míg a fodrászatoknál nem jellemző az italkínálat, a barbereknél egy pohár szekszárdi vörösbor, whiskey vagy üdítőital mellett lehet beszélgetni. A falon függő televízióban pedig sportmérkőzések, zene vagy egyéb műsorkínálat jelenik meg. Így talán nem is túlzás azt mondani, hogy a shop igazából egy férfiklubként üzemel.
A kérdésre, hogy mit érez a küldetésének, Tamás több választ is adott.
– Szeretném, ha a szekszárdiak ugyanolyan minőségi szolgáltatásban részesülhetnének, mint például Budapesten, mert Szekszárd is megérdemli ugyanezt.
A mester célja az is, hogy még jobb legyen a munkájában, hiszen a szakma kulcsa az önfejlesztés. Ezért fontos számára például a vendégek visszacsatolása.
– Hála Istennek mintegy százfős kuncsafti körrel dolgozom, és az értékelésem lajstroma tele van „ötcsillagos” szavazattal – mesélte büszkén.
Tamás innovációs attitűdjét fémjelzi, hogy – tudomása szerint a városban – egyedül nála működik online időpontfoglaló rendszer, mellyel egyszerűbb és átláthatóbb az időrend.
Végül arra is fény derült, hogy mitől lesz jó szakember valaki. Tamás szerint, ha valaki igazán kitűnő a szakmában, az nem csak az ollóval, hanem az emberekkel is jól bánik.
Nincs hozzászólási lehetőség a bejegyzésnél.